Jeżeli prowadzisz własny biznes i na stronie www pokazujesz swoją ofertę wraz z opisem produktów lub może masz własny sklep internetowy, Twój cel jest jeden – sprzedaż.

Jako że z oczywistych względów użytkownik nie może dotknąć ani zobaczyć na żywo Twoich produktów, pozostaje zdany na ich opis. Od tego, w jaki sposób go przygotujesz, zależą Twoje zyski, dlatego zawczasu zapoznaj się z poradami, które pomogą Ci stworzyć profesjonalny opis produkt lub usługi.

Z doświadczenie wiem, że jak masz produkt w cenie 100 zł a konkurencja za 65 zł to nawet najlepszy opis ci nie pomoże gdyż róznica w cenie to aż 35%. Jednak jak Twoja cena to 79 zł a konkurencja 65 zł to się postarają o unikatowy opis przedstawiając nie tyle zalety zakupu u ciebie a pokazując zalety i korzyści produktu lub usługi w taki sposób jak nie ma konkurencja. Pokaż jak produkt/usługa ułatwi kupującemu życie, jak mu pomoże w codzienności lub rozwiąże konkretny problem .

1. Pokaż w jaki sposób Twój produkt lub usługa ułatwi komuś życie

Podstawowa sprawa: opis produktu lub usługi nie może polegać wyłącznie na wymienieniu cech lub jakości, nawet jeśli zrobisz to bardzo szczegółowo. Pamiętaj, że użytkownik nie może wziąć do ręki ani obejrzeć go na żywo, dlatego daj mu szansę na wyobrażenie sobie, jak działa w praktyce i jakie daje korzyści. W opisie pokaż, jakie problemy rozwiązuje Twój produkt lub usługa i w jaki sposób ulepsza życie.

Wczuj się w rolę klienta, zastanów się, czego potrzebuje i jakie są jego oczekiwania i wymagania, a następnie zaspokój je oferowanym produktem lub usułgą. Pokaż fragment z dnia codziennego potencjalnego klienta, w którym z korzyścią dla siebie używa Twojego produktu. Staraj się natomiast nie zanudzać odbiorcy nudnym wymienianiem cech, szczególnie jeśli dotyczą one jakichś mocno specjalistycznych produktów.

Przykład: Zobacz poniższy opis maty ze sklepu sentien.eu http://sentien.eu/pl/materace-z-gorczyca/11-materac-gorczycowy-wzrost-powyzej-180-cm-op-folia.html Sekcja: Jakie odczujesz korzyści to klasyczny przykład właściwego pokazania zalet. Dodatkowo na dole dodana jest kolejna korzyść – spokojny i głęboki sen.

mata-sentien-opis-produktu

mata sentien ze sklepu www.sentien.eu – przykład

2. Staraj się przemówić do wyobraźni potencjalnego klienta

Ot, chociażby taki telewizor – można napisać, że oferuje 50 cali, złącze HDMI i jakość obrazu Full HD, ale można też podkreślić, że jego duży rozmiar oraz płynny i wyraźny obraz gwarantują niezapomniane emocje. Wydaje się oczywiste, który z tych dwóch wariantów bardziej przemawia do wyobraźni, szczególnie jeśli parametry techniczne niewiele nam mówią.

Nie twierdzę bynajmniej, że nie należy posługiwać się liczbami i fachowym słownictwem, bo tak nie jest – trzeba to jednak robić z głową i w określonych warunkach. Liczby i żargon są dobre jako sposób na uwiarygodnienie prawidłowego działania produktu oraz korzyści, jakie on daje, ale warto po nie sięgnąć dopiero po opisaniu zalet i praktycznego zastosowania.

Przykład: W prosty sposób w opisie produktu na stronie Media Markt mamy pokazane nie tylko precyzję wykonania jednak zobrazowany procesor w postaci wyświetlonej gry (wymagają duży prędkości gdyż bardzo obciążają telefony). Czytnik linii papilarnych to w prosty sposób zabezpieczanie przed dostępem do telefony osób niepożądanych oraz w mojej ocenie fajny gadżet. 

iphone-5s-media-markt

Obrazkowe pokazanie zalet w iphone 5s ze sklepu mediamarkt

3. Rekomendacja i polecenie - czyli społeczny dowód słuszności

Dopasuj język do grupy docelowej, do której opis jest skierowany. Przykładowo, w opisie deskorolki możesz posługiwać się językiem mocno nieoficjalnym, co raczej nie wchodzi w grę w przypadku zaawansowanych leków. Pisz zwięźle, prosto i konkretnie, raczej unikając bez udziwnień i fachowego słownictwa. Jeżeli nie możesz potwierdzić, że Twój produkt rzeczywiście jest najlepszy, najtańszy czy jakikolwiek naj-, po prostu o tym nie pisz.

Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż, sięgnij po tzw. społeczny dowód słuszności, czyli rekomendację lub polecenie przez klienta zadowolonego z Twojego produktu. Możesz też zastosować wezwanie do działania (z ang. call to action), czyli guzik z hasłem w stylu Kup teraz, Zamów, Składam zamówienie, Kupuję itd.

Przykład: Mariusz Pudzianowski naszym absolwentem … Rober Lewandowski i reklama producenta telefonów Huawei

spoleczna-akademia-pudzian

Społeczna Akademia Nauk z Pudzianem

huawei-lewandowski

RL7 i Huawei – Jedna z najczęściej wyświetlanych reklam w telewizji w 2016 roku.

Huawei i Robert Lewandowski to strzał w 10 z jeszcze innego powodu. Polski rynek smartfonów rożni się od U.S.A i Europy zachodniej kwotą jaką klient może przeznaczyć na zakup telefonu i Huawei z modelami w cenie od 799 do 1499 zł wpasował się wręcz idealnie. Dodatkowym atutem jest także doskonałe przygotowanie produktów i jego oprogramowania (Android), które działają praktycznie bezawaryjnie i z dużą szybkością. Zadowolnie klientów na poziome 91% – tylko pogratulować Huawei.

4. Odpowiednia forma

Nawet najlepsza treść się nie przebije, jeżeli będzie podana w nieatrakcyjnej formie. Nie zapomnij więc, żeby podzielić opis na krótkie, kilkuzdaniowe akapity oddzielające poszczególne sekcje oraz nagłówki. W treści lub całkowicie pod treścią możesz stosować wypunktowania i listy, np. z najważniejszymi cechami produktu. Całość opisu powinna prezentować się w taki sposób, aby dało się szybko skanować wzrokiem i natychmiast znaleźć interesujące informacje.

Przykład: Opis ze strony http://notico.pl/fotowoltaika/ w prosty i czytelny rozkłada treści na cztery czytelny akapity w dwóch kolumnach – aż chce się przeczytać 🙂

notico-fotowoltaika

Przykład opis ze strony notico.pl

5. Optymalizacje SEO pod Google

Z punktu widzenia pozycjonowania podstawa to unikalność opisu – jeżeli w całości kopiujesz go z innych stron lub z katalogów producenta, istnieje ryzyko, że Twoja strona nie osiągnie tak dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania niż gdyby widniały na niej oryginalne treści. Tu nie ma cudów – trzeba się trochę wysilić i jeśli nie w całości, to chociaż w połowie przeredagować opis producenta albo napisać własny od podstaw.

A co w sytuacji, jeżeli w sklepie jest kilka podobnych produktów lub wiele wersji jednego produktu? Czy tu również funkcjonuje zasada niekopiowania i należy dla każdego modelu należy dawać inny opis? Wymagałoby to dużych nakładów czasu i pieniędzy, dlatego lepiej opublikować tabelę z czytelnym porównaniem wszystkich wersji, która pokazuje podobieństwa i różnice pomiędzy nimi.

6. Akapity i nagłówki oraz natężenie słów kluczowych

Oprócz unikalności ważne z punktu widzenia pozycjonowania są słowa kluczowe, które warto umieścić w pierwszym akapicie, nagłówkach i treści. Na ich podstawie wyszukiwarki internetowe mogą łatwiej znaleźć stronę Twojego sklepu. Nie przesadzaj jednak z natężeniem słów kluczowych i wplataj je w tekst w sposób naturalny, tak aby nie burzyły logiki wywodu. Pisz bowiem nie dla wyszukiwarek, ale dla ludzi – w końcu oni kupują Twoje produkty i przede wszystkim do nich opis powinien trafić.