Odkąd Google powstało i zaprezentowało światu swoją wyszukiwarkę, cały czas trwały prace nad jej udoskonaleniem aby w jak najlepszy i w jak najtrafniejszy sposób pokazywały wyniki odpowiadające wpisanemu zapytaniu.

Poniżej prezentuje wam pierwszą stworzą przez mnie infografikę o tematyce klikalności pozycji w Google oraz jakie przedziały pozycji są klikane najczęściej.

Jakie pozycje są najczęściej klikane w Google

Klikalność w top 10 w Google wyników organicznych

1. Jak i gdzie dokonano badania wyników klikalności

Wyniki pokazane w infografice dotyczą Stanów Zjednoczony i fraz wpisywanych w wyszukiwarkę, które mają co najmniej 300 wyświetleń. Narzędziem badającym klikalność było Google Search Console a data przeprowadzonego badania to pierwszy kwartał 2016 roku.

2. Pierwsza trójka króluje 🙂

Ponad 51 procent klikalności w wynik to pozycje: jedne, dwa i trzy. Nie bez powodu właściciel firm, portali i sklepów internetowych dopłacają ekstra premie pozycjonerom właśnie za te miejsca.

Pierwsza trójka to gwarancja odwiedzin ponad połowy osób wyszukujących sprecyzowaną informację i oczywiście pokazaną na naszej stronie. Może to być nawet kilkadziesiąt tysięcy osób w trakcie miesiąca jak i tylko kilkanaście odwiedzin w przypadku rzadziej wpisywanych słów kluczowych.

3. Pozycje 4-10 to rozczarowanie - jednak niekoniecznie dla sklepów www

Przeglądając pierwszy raz statystyki na https://www.advancedwebranking.com  byłem bardzo zaskoczony tak małą oglądalnością dalszych pozycji wyników w top 10.

Jednak tutaj jest jedna moja uwaga a nawet nazwałbym to haczykiem. Rozpoznanie tego “haczyka” bierze się z mojego doświadczenia gdyż pozycje 4-10 mają około 50% siły zakupowej w handlu internetowym. Łatwo to sprawdzić mając zainstalowany Google Analytics i właściwie skonfigurowane cele – koszyk zakupowy i przycisk: zamówienie z obowiązkiem zapłaty.

Klient nie kupuje produktu w pierwszym klikniętym sklepie www lub w tym na drugiej czy trzeciej pozycji !!! Często dokładnie sprawdzi w kilku sklepach informacje typu: koszt wysyłki, termin dostawy, opinie o sklepie oraz oczywiście cenę czy nie przepłaca za produkt. Wniosek: nie wpadajmy w panikę, że nie ma nas na top 3 gdyż dalej mamy tyle samo szansy na sprzedaż jednak na pewno mniej odwiedzin.

4. Niestrudzeni i nieustraszeni poszukiwacze to 28% użytkowników

Czym bardziej świadomy internauta tym lepszy system selekcji klikalności w wyniki, potrafi on niejednokrotnie obejrzeć nawet 10 stron wyników wyszukiwania zanim wybierze do obejrzenie kilka witryn lub sklepów www, które uzna za interesujące.

W łatwy sposób możemy zidentyfikować takiego użytkownika podglądając w Google Analyticsie parametr: ilość obejrzanych podstron do jednej wizyty. Tego typu użytkownicy potrafią spędzić na jednej stronie nawet 30 minut aby w pełni zapoznać się z zawartością merytoryczną strony lub ofertą handlową sklepu.

5. Moja ocena poszczególnych przedziałów pozycji

  1. Jeżeli naszym celem jest jak największa liczba odwiedzin strony to wniosek jest oczywisty tylko pozycje 1-3. Ten przedział pozycji jest szczególnie zalecany dla portali i stron, które mają płacone za ilość wyświetleń, reklamy i to najczęściej w postaci banera dynamicznego lub boksu reklamowego.
  2. Gdy postawiamy na jakość strony www, cenę produktu lub inny atrakcyjny element dla użytkownika to jak już pisałem nie ma wielkiego problemu dla nas z pozycjami poniżej top 3 jednak ważne aby było w top 10 – czyli pierwszej stronie wyników. Osoba zaangażowana czy to będzie klient gotowy na zakup lub zleceniodawca poszukujący firmy usługowej jest w stanie przejrzeć więcej stron i sklepów aby znaleźć jak najlepsze rozwiązanie dla siebie.
  3. Pozycje w wynikach poza 1 stroną SERP mogłoby się wydawać, że są przegrana tylko 28% na 90 pozycji w Google a jednak przez wytrawnych poszukiwaczy pożądana treść będzie odnaleziona. Warto wówczas już zadbać o merytoryczną zawartość strony www lub bardzo atrakcyjną ofertę sklepu. Pamiętajcie proces pozycjonowania trwa nawet ponad 14 miesięcy dla nowych domen i zanim domena “wskoczy” w top 10, zalecam Wam aby ten czas poświęcić na bieżącą analizę statysty strony poprawiając jej użyteczność aby było jak najmniej jej porzuceń.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz