Skip to content

Jak ważne są bazy danych i jak je wykorzystać w kampaniach

Posiadasz dobry produkt lub usługę, ale nie wiesz, jak dotrzeć do potencjalnego klienta i złożyć mu ofertę? Niestety, wielu przedsiębiorców ma ten sam problem i nie potrafi go rozwiązać. Sposobem na wyjście z impasu są bazy danych.

Top 100 firmy na świecie i top 100 baz danych. Co to oznacza? W czasach szumu medialnego, globalizacji rynków Twoje dane osobiste są ważne i w mojej ocenie w większości tych największych korporacji i Ty i Ja jesteśmy już tam dawno sklasyfikowani jako target o określonych preferencjach.

Lista top 100 firm na świecie według Forbs`a http://www.forbes.com/global2000/list/#tab:overall

Czym są bazy danych?

Baza danych to zbiór informacji personalnych dotyczących jakiejś grupy osób lub firm. Istnieje wiele możliwości segregowania zgromadzonych danych najczęściej wykorzystywane pola do biznesu w bazach danych to:

  • branża
  • nazwa firmy lub imię i nazwisko
  • adres
  • telefon i adres e-mail
  • województwo
  • forma prawna
  • liczba zatrudnionych
  • klasyfikacja PKD – rzetelna tyko w lepszych i droższych bazach.

Jak stać się właścicielem RZETELNEJ bazy danych?

Są dwa wyjścia: stworzenie jej własnymi siłami lub zakup od zewnętrznej firmy. Rozpatrzmy obie możliwości.

Stworzenie bazy danych od podstaw zajmuje dużo czasu i wymaga wysiłku organizacyjnego, ale pozwala na zbudowanie bardzo dobrej, legalnej i sprawdzonej bazy, do której tylko Ty masz dostęp.  Jak wobec tego uzyskać dane potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani Twoimi produktami lub usługami? Możliwości jest wiele, a wśród nich:

  • konkursy;
  • promocje;
  • programy lojalnościowe;
  • zniżki.

Teraz pomocny dla Ciebie okaże się mój poprzedni wpis: Jak zachęcić użytkowników aby zapisywali się na listę subskrybentów http://max-marketing.pl/jak-zachecic-uzytkownikow-do-zapisania-sie-na-newsletter/

Oferując coś klientowi, możesz zażądać od niego podania danych osobowych. W ten sposób, poprzez systematyczne organizowanie różnego rodzaju akcji marketingowych i wchodzenie z odbiorcami w interakcje masz szanse na zbudowanie własnej bazy danych. Jeśli brak Ci na to czasu lub środków, pozostaje kupno.

Kupno gotowej bazy czy to dobry pomysł?

Na początku wiadomość straszna dla części czytelników. Minimalna cena rzetelnej bazy danych z 100.000 rekordami do użycia i z podstawowymi danymi to przedział cenowy od 14.000 zł do nawet 65.000 zł + Vat. Pola do filtrowania wyników typu: liczba zatrudnionych lub klasyfikacja PKD to kolejne opłaty dodatkowe.

Zanim jednak zapłacisz za wybraną bazę danych, dokładnie sprawdź jej jakość i legalność. Miej pewność, że pochodzi z bezpiecznego źródła i nie została pozyskana w sposób niezgodny z prawem. Z kolei jeśli była wielokrotnie wykorzystana i zawiera nieaktualne dane, jej wartość marketingowa jest praktycznie zerowa. A przecież nie po to ją kupujesz, prawda?

Korzyści z baz danych.

Bazy danych to podstawa do podejmowania wysoce spersonalizowanych działań obejmujących marketing bezpośredni. Posiadając bazę z danymi kontaktowymi do osób lub firm potencjalnie zainteresowanych Twoimi usługami, możesz przesłać dopasowaną do nich ofertę. Czy wykorzystasz tę szansę, to zależy wyłącznie od Twojej skuteczności marketingowej i umiejętności dobrej komunikacji z klientem.

[cudzyslow title=”Korzyści z baz danych” color=”” align=”left”]Sam osobiście od kilku lat zajmuję się efektywnym wykorzystaniem danych i podpowiem Ci, że doświadczenie oraz klarowny opis targetu jest w tym przypadku decydujący. Nie przejmuj się jak za pierwszym razem będzie niska skuteczność, jak wyciągniesz odpowiednie wnioski następna kampania będzie lepsza i efektywniejsza.[/cudzyslow]

Baza danych daje Ci natomiast wysoką elastyczność i uniwersalność, ponieważ możesz ją sortować i przeszukiwać na wiele sposobów, samych klientów zaś grupować i kategoryzować. Baza danych pozwala dotrzeć do każdego z nich z indywidualnym przekazem dopasowanym do ich potrzeb i wymagań, co zwiększa efektywność działań marketingowych. Wyłącznie od Ciebie zależy, czy do wybranej osoby lub firmy zadzwonisz, wyślesz maila, czy też złożysz osobiste odwiedziny.

Planuj długofalową strategię wykorzystując dane.

Baza danych to Twój punkt wyjścia do wszelkich działań marketingowych nastawionych bezpośrednio na odbiorcę. Dzięki nim poznasz, kim jest Twój potencjalny klient i czego potrzebuje, a następnie zaoferujesz mu produkt zaspokajający jego potrzeby.

Bazy danych sprzyjają też długofalowemu planowaniu strategii zorientowanych na wąskie grupy odbiorców. Jeżeli szukasz dobrej metody na marketing bezpośredni, nie ma ona sobie równych.