Słowa mają ogromną moc. Za ich pomocą można wyrazić najintensywniejsze uczucia, jak również wyrządzić śmiertelną krzywdę. Dowiedli tego najsłynniejsi kochankowie, wiekopomni poeci i wielcy władcy, których wypowiedzi wciąż nas inspirują i wpływają na myślenie kolejnych pokoleń.
Potęgę słów można wykorzystać również w czysto materialny sposób, do zarabiania, czego przykład stanowi zawód copywritera. Obecnie wsparcie copywritera w szeroko pojętym marketingu wydaje się niezbędne.
Copywriting – podstawowe informacje
Copywriting to dość szerokie pojęcie. Można je porównać do określenia „informatyk”, które także zawiera wiele znaczeń – w końcu informatykiem nazywa się zarówno programistę projektującego rozbudowane systemy komputerowe, jak i twórcę prostych stron internetowych. Z copywritingiem jest podobnie, ponieważ z jednej strony może odnosić się do pisania krótkich, kilkuwyrazowych haseł, a z drugiej do redagowania zdecydowanie dłuższych form, np. kilkunastostronicowych e-booków na jakiś konkretny, wąski temat.
Zasadniczo copywriter zajmuje się pisaniem treści marketingowych, użytkowych i na potrzeby Internetu. Kogo powinny zainteresować usługi copywritera? No cóż, generalnie każdego, kto chce skutecznie dotrzeć ze swoim przekazem do szerszego grona odbiorców, jakikolwiek by on nie był. Dobrego copywritera w szczególności potrzebują:
- mali i mikroprzedsiębiorcy;
- osoby odpowiedzialne za marketing i komunikację;
- agencje reklamowe;
- agencje PR-owe;
- agencje SEO i pozycjonerzy;
- duże korporacje.
Zapytasz: po co mi copywriter, skoro umiem pisać, a nazwę i hasło mogę wymyślić sobie sam? Oczywiście, masz rację – w końcu, jak to się mówi, „śpiewać każdy może”, tylko że jeden robi to lepiej, a drugi gorzej. Jeżeli zależy Ci atrakcyjnym wizerunku, skutecznym przekazie, efektywnej reklamie i sukcesywnych działaniach na polu pozycjonowania, Twoim obowiązkiem jest zadbanie o wysokiej jakości, ciekawe treści. Dobry copywriter posiada odpowiednie umiejętności, które pozwalają mu tworzyć teksty spełniające te wymagania. Do tych cech i zdolności należy zaliczyć:
- kreatywność, pomysłowość – umiejętność tworzenia wartości dodanej z istniejących źródeł informacji;
- poprawność językowa – jeżeli nie lubisz pisać i nie czujesz się w tym dobrze, nie masz szans na stworzenie wartościowej treści, niezależnie od jej przeznaczenia;
- wyszukiwanie informacji – przy dłuższych tekstach użytkowych i do Internetu niezbędne jest szybkie odnajdywanie i weryfikowanie informacji.
Copywriter w marketingu i reklamie
Marketing i reklama posługują się dwoma podstawowymi narzędziami: językiem i obrazem, które wspólnie składają się na określony przekaz. Od jego skuteczności, spójności i atrakcyjności zależy, czy dana akcja bądź kampania promocyjna przyniesie oczekiwany skutek. Copywriter w reklamie i marketingu tworzy m.in.:
- koncepcje, kreacje, strategie, pomysły – główne idee przewodzące całej kampanii lub pojedynczej akcji;
- nazwy firm, marek, produktów – wielu przedsiębiorców marnuje szanse na sukces już na samym początku, poprzez nietrafioną nazwę, czego można uniknąć, korzystając z usług copywritera;
- hasła marketingowe – chwytliwe slogany, które mają zapaść w pamięci, wykreować wizerunek i pozytywnie kojarzyć markę, firmę lub produkt;
- scenariusze, dialogi – do reklam, spotów, filmów, animacji, audycji radiowych itp.;
- oferty handlowe – teksty, których zadaniem jest zachęcenie potencjalnego klienta do skorzystania z danej oferty;
- notki prasowe – teksty dziennikarskie o wartości informacyjnej;
- teksty do broszur, ulotek, katalogów.
Copywriter w marketingu i reklamie odpowiada za kreację firmy, marki, produktu. Za pomocą słów kreuje pożądany wizerunek i zachęca do skorzystania z danego produktu czy usługi. Komunikuje się z odbiorcami i potencjalnymi klientami poprzez język, wykorzystując go jako narzędzie promocji. Celem copywritera jest wywołanie pożądanych reakcji i skojarzeń, a często także uzyskanie efektu perswazji.
Prowadząc jakąkolwiek kampanię lub akcję marketingową, zatrudnienie sprawnego copywritera wydaje się koniecznie, jeżeli zależy Ci na pozytywnych efektach, a sam nie posiadasz odpowiednich umiejętności i zdolności językowo-twórczych. Koszty usług copywritera nastawionego na krótkie, chwytliwe formy (naming, slogany i hasła, claimy, tag line’y itd.) są bardzo zróżnicowane – od 100 zł za hasło, do 3000 zł za dobrą nazwę; cena zależy głównie od marki i rozpoznawalności wykonawcy.
Copywriter w pozycjonowaniu i Internecie
W Internecie treść odgrywa równie istotne, jeśli nie nawet większe znaczenie. Każde działania podejmowane w obrębie Sieci w większym lub mniejszym stopniu wymagają tworzenia tekstów. Nie chcąc wystraszyć użytkowników, należy zadbać o ich jakość, którą może zapewnić copywriter. Copywriter internetowy lub inaczej SEO copywriter tworzy:
- teksty na strony WWW;
- teksty zapleczowe;
- precle;
- opisy produktów i kategorii w sklepie internetowym;
- artykuły tematyczne, poradnikowe i blogowe;
- e-booki;
- treści do newsletterów;
- treści do mediów społecznościowych (Twitter, Facebook, LinkedIn itd.).
Jako pozycjoner lub osoba odpowiedzialna za marketing w Internecie, zapewne zdajesz sobie sprawę, że potrzebujesz dużo tekstów – najlepiej dobrych, wysokiej jakości, żeby w sposób naturalny użytkownicy się nimi dzielili i promowali Twój projekt. Stąd zdecydowanie lepiej zainwestować w profesjonalnego copywritera i czerpać zyski z jego tekstów niż marnować potencjał i pieniądze przez słabe i nieciekawe treści przygotowane w amatorski sposób. Usługi SEO copywritera nie są wygórowane – rozliczenie odbywa się z reguły w formie ryczałtu. Za każde napisane 1000 znaków ze Spacją copywriter żąda średnio 10-50 zł w zależności od jego marki i stopnia trudności tematu.
Wg mnie, wsparcie copywritera to obecnie konieczność w marketingu, reklamie oraz Internecie – nawet przy działaniach zakrojonych na niewielką skalę. Jeżeli korzystasz z tego typu usług, podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu. Jak oceniasz współpracę z copy? Czy odnosisz z niej profity? Współpracujesz z jednym czy z kilkoma twórcami? Daj znać!