Skip to content

Marketing w kolorze CMYK czy RGB ?

Przygotowywanie materiałów reklamowych w postaci drukowanej jest podstawą wielu działań marketingowych. Warto wiedzieć na czym polega różnica między głównymi paletami kolorów – CMYK i RGB. Mój wpis podpowie Ci, jak przygotować druk najwyższej jakości z zachowaniem właściwie odwzorowanych barw.

Czym jest CMYK, czym RGB ?

Kiedy stosujemy CMYK, a kiedy RGB ?

Przestrzeń CMYK jest najczęściej wykorzystywana do druku. Dlaczego? Ponieważ jeżeli dany kolor w pliku graficznym posiada oznaczenia CMYK, to wiadomo, że maszyna wydrukuje dokładnie to, na czym Ci zależy. CMYK stosuje się również w procesie przygotowywania druku wielkoformatowego. Z kolei RGB sprawdza się w projektach „do oglądania” czyli nazwijmy to na ekranach.

Problemy z drukiem w trybie RGB

Warto pamiętać, żeby zawsze pracować w jednej przestrzeni barwnej w zależności od końcowego przeznaczenie projektowanej grafiki czy też obrabianego zdjęcia. Dlaczego RGB jest problematyczne z punktu widzenia drukowania materiałów reklamowych? Odpowiedź jest prosta: ponieważ cała branża poligraficzna posiada maszyny do drukowania  przystosowane do pracy z czterokolorowymi farbami triadowymi czyli CMYK w następującej kolejności: czarny, turkusowy, magenta, żółty. Od tej reguły bywają czasami wyjątki. Zmiana kolejności drukowanych farb wpływa na finalny efekt barwny. Wniosek: pliki muszą być tworzone w przestrzeni CMYK albo zostać do niej skonwertowane, gdyż maszyny do druku tylko pracują w tej przestrzeni barw.

Jak w prosty sposób przekonwertować kolory z RGB do CMYK

Jeżeli posiadasz projekt do wydrukowania przygotowany w przestrzeni RGB, musisz przystosować go do standardu CMYK. Wtedy będziesz mieć pewność, że uzyskasz pożądany efekt kolorystyczny. RGB daje szersze spektrum możliwości, więc podczas konwersji istnieje ryzyko utraty części głębi kolorów. Konwersję możesz samodzielnie przeprowadzić chociażby w takim programach jak Adobe Photoshop (Obraz > Tryb) czy GIMP z pluginem Separate+ (Obraz > Separate). Najlepiej jednak powierzyć to działanie profesjonalnemu grafikowi lub współpracującej drukarni.

Skrót CMYK odnosi się do czterech podstawowych farb drukarskich, z których korzysta się w branży poligraficznej. C to cyan (odcień niebieskiego: cyjan/turkusowy), M – magenta, Y – yellow (żółty), a K – key colour lub czasami nazywany black (czarny). O CMYK mówimy również w kontekście przestrzeni barw podczas pracy nad grafiką w programach graficznych. Łączenie wymienionych wyżej kolorów pozwala uzyskać dowolną barwę w pożądanym odcieniu.

RGB również oznacza model przestrzeni barw, a skrót odnosi się do pierwszych liter kolorów w języku angielskim: R – red (czerwony), G – green (zielony) i B – blue (niebieski). Model RGB jest odzwierciedleniem cech ludzkiego wzroku, dlatego dzięki łączeniu wymienionych kolorów dostrzegamy dowolną barwę. Model RGB jest wykorzystywany głównie w trakcie wyświetlania plików graficznych, nie tylko na ekranach komputerowych, smartphone`ów, tabletów  ale również w aparatach fotograficznych czy telewizorach.