Poznając nową osobę – choćbyś nie wiem, jak mądrze i dobrze mówił – Twój wizerunek w jej oczach i tak będzie kształtowany przez tzw. pierwsze wrażenie. Po prostu tak działają nasze procesy poznawcze. Podobnie rzecz się ma w przypadku nagłówków – to one robią pierwsze wrażenie w tekście i decydują o tym, czy zainteresuje on czytelnika.
W poniższym artykule opiszę cztery najbardziej popularne i skuteczne techniki tworzenia chwytliwych nagłówków. Na końcu dodam kolejne trzy techniki, jednak już o mniejszej skuteczności. Sam osobiście mam opracowane 17 metod i nie będę wszystkich opisywał, gdyż pozostałe metody są skierowane do bardzo wąskiego grona odbiorców.
Funkcje nagłówków w tekście.
Przy poznawaniu nowej osoby starasz się zrobić dobre pierwsze wrażenie poprzez odpowiedni strój, gesty, mimikę twarzy, mowę i postawę ciała itd. W tekście pisanym tę rolę przejmują nagłówki.
Nagłówki są bowiem elementem, na którym skupia się wzrok czytelnika, dlatego jeżeli jego treść okaże się ciekawa i intrygująca, czytelnika z zainteresowaniem zagłębi się w całość tekstu. Jeśli natomiast nagłówek będzie nudny i bez życia, użytkownik prawdopodobnie zrezygnuje z dalszej lektury.
Przykład: Nagłówek „Śmierć co 4 sekundy” plus wzruszające zdjęcie jako promowana treść na portalu wp.pl. Zdjęcie + nagłówek w tym przypadku dało rekordową klikalność.
Techniki tworzenia nagłówków.
Nagłówek to bodziec, który należy odpowiednio wykorzystać. No dobrze, czyli jak wobec tego stworzyć atrakcyjny i skuteczny nagłówek? Technik jest wiele, wśród nich można wymienić:
Korzyści: Daj coś odbiorcy – po prostu. Obiecaj rozwiązanie problemu, zaproponuj nową wiedzę, zapowiedz ciekawego newsa, np:
- dowiedz się, jak schudnąć i wyglądać pięknie,
- sięgnij po środek, który ułatwi Ci życie,
- zobacz, jak nauczyć się angielskiego w 2 miesiące.
Przykład: tipy.interia.pl – przykładowe dwa tematy: Jak schudną w 2 tygodnie i jak zgubić brzuch? Artykuł maja ponad 20 komentarzy i są jednymi z bardziej poczytnych w swoim dziale.
Tajemnica: Zaintryguj i zszokuj odbiorcę, odsłaniając rąbek tajemnicy i odsyłając do jej odnalezienia w tekście. Ta metoda jest bardzo często stosowana w popularnych serwisach internetowych, które tworzą nagłówki typ:
- W tym kraju ludzie chodzą nago po ulicach
- Nie uwierzysz, JAK ona to zrobiła!
- Cóż za niespodzianka!
- Spadkowicz pokonał mistrza.
Przykład: Portal Onet Podróże i tajemniczy tytuł powiązany z zagadką „Gdzie żyje się najdłużej na świecie”. Czy Ty też jesteś zaintrygowany tym tematem? Zobacz także na obrazku sekcję po prawej stronie „popularne w Onecie” – czołówka idealnie pasuje do tej techniki nagłówków.
Liczby: Nagłówki liczbowe zapewne niejednokrotnie zwróciły Twoją uwagę, co tylko dowodzi ich skuteczności. Możemy w prosty sposób podsunąć konkretną liczbę związaną z konkretnym tematem lub rozwiązaniem problemu:
- 10 sposobów na zdrową dietę
- 7 najbardziej wymyślnych pozycji seksualnych
- 5 metod nowoczesnego marketingu
Przykład: Przy liczbach i nagłówkach większości użytkowników internetu nasuwa się skojarzenie z jednym z najczęściej oglądanych kanałów na YouTube – 5 sposób na… Dodatkowo każdy z odcinków zaczyna się od liczby 5 i tak mamy: 5 sposobów na wieczór kawalerski, 5 sposobów na dzień kobiet, 5 sposobów na sylwestrowe drinki itd. https://www.youtube.com/channel/UCLcxQ8h1PX3WgLdgnJHcCxg
Negacja: Zapewnienie, że czegoś nie trzeba, daje dobre rezultaty, np:
- Nie musisz się katować, żeby szybko schudnąć,
- Nie rezygnuj ze słodyczy i schudnij 5 kg w miesiąc,
- Nie powinieneś tego robić, jeśli nie chcesz dużo zarabiać.
Przykład: Jeden z najbardziej poczytnych artykułów na blogu Bartka Chodorka. Tytuł: „Nie musisz zarabiać dużo, żeby cieszyć się życiem”. Bardzo dobry wpis i polecam go jako lekturę obowiązkową.
Powtarzalne schematy.
Wymienione powyżej metody to tylko niektóre z technik powszechnie wykorzystywanych w celu tworzenia chwytliwych nagłówków.
Zalecam Wam rzucić okiem na największe portale informacyjne, aby uzmysłowić sobie, jak powtarzalne, a jednocześnie efektywne są schematy tworzenia nagłówków. Nie pozostaje nic, jak tylko stosować je we własnych tekstach.
Dodatkowe 3 techniki tworzenia nagłówków.
Nagłówek: Oto dlaczego + problem do rozwiązania
- Oto, dlaczego masz mało przyjaciół.
- Oto, dlaczego masz mało pieniędzy.
- Oto, dlaczego nie możesz poszukać dobrej pracy.
Nagłówek: (Liczba) kłamstw na dane zagadnienie
- 10 kłamstw, w które uwielbiają wierzyć kobiety.
- 20 największych kłamstw o nowotworach.
- 5 największych kłamstw o miłości.
Nagłówek: Daj mi (termin, czas), a pokażę (efekt = korzyść, osiągniecie)
- Daj mi pół godziny, a nauczę cię pisać super nagłówki.
- Daj mi trzy dni, a pokażę ci, jak zwiększyć zyski w twojej firmie.
- Daj mi tylko godzinę, a przekażę ci wiedzę na temat podrywania dziewczyn.