Skip to content

NAGŁÓWKI – sekretne techniki tworzenia i rola w tekście

Poznając nową osobę – choćbyś nie wiem, jak mądrze i dobrze mówił – Twój wizerunek w jej oczach i tak będzie kształtowany przez tzw. pierwsze wrażenie. Po prostu tak działają nasze procesy poznawcze. Podobnie rzecz się ma w przypadku nagłówków – to one robią pierwsze wrażenie w tekście i decydują o tym, czy zainteresuje on czytelnika.

W poniższym artykule opiszę cztery najbardziej popularne i skuteczne techniki tworzenia chwytliwych nagłówków. Na końcu dodam kolejne trzy techniki, jednak już o mniejszej skuteczności. Sam osobiście mam opracowane 17 metod i nie będę wszystkich opisywał, gdyż pozostałe metody są skierowane do bardzo wąskiego grona odbiorców.

Gazeta Fakt - przykład 1

Funkcje nagłówków w tekście.

Przy poznawaniu nowej osoby starasz się zrobić dobre pierwsze wrażenie poprzez odpowiedni strój, gesty, mimikę twarzy, mowę i postawę ciała itd. W tekście pisanym tę rolę przejmują nagłówki.

Nagłówki są bowiem elementem, na którym skupia się wzrok czytelnika, dlatego jeżeli jego treść okaże się ciekawa i intrygująca, czytelnika z zainteresowaniem zagłębi się w całość tekstu. Jeśli natomiast nagłówek będzie nudny i bez życia, użytkownik prawdopodobnie zrezygnuje z dalszej lektury.
Przykład: Nagłówek „Śmierć co 4 sekundy” plus wzruszające zdjęcie jako promowana treść na portalu wp.pl. Zdjęcie + nagłówek w tym przypadku dało rekordową klikalność.

wp.pl z dnia 2 maja 2016 - Śmierć co 4 sekundy + poruszające zdjęcie

Techniki tworzenia nagłówków.

Nagłówek to bodziec, który należy odpowiednio wykorzystać. No dobrze, czyli jak wobec tego stworzyć atrakcyjny i skuteczny nagłówek? Technik jest wiele, wśród nich można wymienić:

Korzyści: Daj coś odbiorcy – po prostu. Obiecaj rozwiązanie problemu, zaproponuj nową wiedzę, zapowiedz ciekawego newsa, np:

  • dowiedz się, jak schudnąć i wyglądać pięknie,
  • sięgnij po środek, który ułatwi Ci życie,
  • zobacz, jak nauczyć się angielskiego w 2 miesiące.

Przykład: tipy.interia.pl – przykładowe dwa tematy: Jak schudną w 2 tygodnie i jak zgubić brzuch? Artykuł maja ponad 20 komentarzy i są jednymi z bardziej poczytnych w swoim dziale.

Nagłówki z tipy.interia.pl

Tajemnica: Zaintryguj i zszokuj odbiorcę, odsłaniając rąbek tajemnicy i odsyłając do jej odnalezienia w tekście. Ta metoda jest bardzo często stosowana w popularnych serwisach internetowych, które tworzą nagłówki typ:

  • W tym kraju ludzie chodzą nago po ulicach
  • Nie uwierzysz, JAK ona to zrobiła!
  • Cóż za niespodzianka!
  • Spadkowicz pokonał mistrza.

Przykład: Portal Onet Podróże i tajemniczy tytuł powiązany z zagadką „Gdzie żyje się najdłużej na świecie”. Czy Ty też jesteś zaintrygowany tym tematem? Zobacz także na obrazku sekcję po prawej stronie „popularne w Onecie” – czołówka idealnie pasuje do tej techniki nagłówków.

http://podroze.onet.pl/ciekawe/gdzie-zyje-sie-najdluzej-na-swiecie/6mpf0

Liczby: Nagłówki liczbowe zapewne niejednokrotnie  zwróciły Twoją uwagę, co tylko dowodzi ich skuteczności. Możemy w prosty sposób podsunąć konkretną liczbę związaną z konkretnym tematem lub rozwiązaniem problemu:

  • 10 sposobów na zdrową dietę
  • 7 najbardziej wymyślnych pozycji seksualnych
  • 5 metod nowoczesnego marketingu­

Przykład: Przy liczbach i nagłówkach większości użytkowników internetu nasuwa się skojarzenie z jednym z najczęściej oglądanych kanałów na YouTube – 5 sposób na… Dodatkowo każdy z odcinków zaczyna się od liczby 5 i tak mamy: 5 sposobów na wieczór kawalerski, 5 sposobów na dzień kobiet, 5 sposobów na sylwestrowe drinki itd. https://www.youtube.com/channel/UCLcxQ8h1PX3WgLdgnJHcCxg

Negacja: Zapewnienie, że czegoś nie trzeba, daje dobre rezultaty, np:

  • Nie musisz się katować, żeby szybko schudnąć,
  • Nie rezygnuj ze słodyczy i schudnij 5 kg w miesiąc,
  • Nie powinieneś tego robić, jeśli nie chcesz dużo zarabiać.

Przykład: Jeden z najbardziej poczytnych artykułów na blogu Bartka Chodorka. Tytuł: „Nie musisz zarabiać dużo, żeby cieszyć się życiem”. Bardzo dobry wpis i polecam go jako lekturę obowiązkową.

Blog Damiana Chodoreka

Powtarzalne schematy.

Wymienione powyżej metody to tylko niektóre z technik powszechnie wykorzystywanych w celu tworzenia chwytliwych nagłówków.

Zalecam Wam rzucić okiem na największe portale informacyjne, aby uzmysłowić sobie, jak powtarzalne, a jednocześnie efektywne są schematy tworzenia nagłówków. Nie pozostaje nic, jak tylko stosować je we własnych tekstach.

Dodatkowe 3 techniki tworzenia nagłówków.

Nagłówek: Oto dlaczego + problem do rozwiązania

  • Oto, dlaczego masz mało przyjaciół.
  • Oto, dlaczego masz mało pieniędzy.
  • Oto, dlaczego nie możesz poszukać dobrej pracy.

Nagłówek: (Liczba) kłamstw na dane zagadnienie

  • 10 kłamstw, w które uwielbiają wierzyć kobiety.
  • 20 największych kłamstw o nowotworach.
  • 5 największych kłamstw o miłości.

Nagłówek: Daj mi (termin, czas), a pokażę  (efekt = korzyść, osiągniecie)

  • Daj mi pół godziny, a nauczę cię pisać super nagłówki.
  • Daj mi trzy dni, a pokażę ci, jak zwiększyć zyski w twojej firmie.
  • Daj mi tylko godzinę, a przekażę ci wiedzę na temat podrywania dziewczyn.